top of page
  • תמונת הסופר/תיואב גיטלר

נפרדות, מרחב אישי וזוגיות - איך לשמור על נפרדות וקרבה בו זמנית

עודכן: 5 בדצמ׳ 2023


נפרדות, מרחב אישי וזוגיות - איך לשמור על עצמאות בתוך הקשר
ייעוץ זוגי

"אני צריך מרחב" (ספייס) אמירה כזו עלולה לערער ולטלטל זוגיות. רצון למרחב עלול להתפרש כרצון למרחק, התרחקות ולהוביל לניתוק. למעשה, אמירה כזו עלולה לאיים ולפגוע בבסיס האמון והקשר, בעיקר כשיש קשיים מופיע החשש שבן הזוג בדרכו לסיים את הקשר. מחשבות מטלטלות ומפחידות עשויות להעצים את הפרשנויות השליליות.

נפרדות וגבולות עצמיים: כיצד לתת עדיפות לצרכים שלך בתוך מערכת יחסים

ייתכן ואין לך הרבה זמן להתמקד בעצמך, במטרות האישיות שלך וברווחה האישית שלך, פעמים רבות אנחנו לא מוצאים זמן לחשוב על צרכים הפרטיים שלנו ועל רגשותינו. לפעמים אנחנו באמת לא יודעים איך אנחנו מרגישים, מה בא לנו, מה מה חשוב לנו, מה החלומות שלנו, ואיפה צריך לשים את הגבולות שלנו. אנחנו פשוט נשאבים לתוך השגרה היום יומית שלנו וזה שואב את כל הכוחות שלנו...

נפרדות בריאה בזוגיות: כיצד מרחב אישי יכול לחזק את הקשר?

מרחב אישי אינו מצביע על התרחקות. הוא יכול להתקיים בתוך הקשר כאשר בן הזוג מתמקד בתוך עצמו, מטרותיו ורצונותיו, כדי להבין טוב יותר תהליכים הקורים בחייו, האישיים והמקצועיים.

התרכזות עצמית, מטרות אישיות, ורווחה רגשית מאוד חשובות. גם לתת לעצמנו זמן לחשוב, לחקור דברים שמעניינים אותנו באופן אישי, ולהמשיך להתפתח כאנשים לבד, ללא השפעה חיצונית משום צד.


בקשר מחייב משמעותי, בקשה למרחב אישי, עלולה להרגיש לא מובנת, מטרידה ומאיימת על יציבות היחסים. בקשה זו עלולה לעורר זעם, תוקפנות, וחרדה לנוכח שאלת מהות הקשר ויציבותו. חוסר בהירות מגביר את הרגשות והפרשנויות השליליות. ספק וחוסר הביטחון מעצימים תחושת נטישה ועלולים להציף פצעי עבר כואבים.


צרכים והעדפות של כל אחד למרחב אישי, יכולים להשתנות במהלך החיים ובמהלך הקשר. בקשה למרחב איננה מצביעה בהכרח על משהו שאיננו תקין בזוגיות, אלא בצורך. הבנת הצרכים והדאגות הספציפיות של כל אחד מבני הזוג, מצריכה תקשורת פתוחה וכנה. לעיתים קרובות הדברים אינם בהירים בהתחלה ומתגבשים לכלל בהירות ככל ששומרים על תקשורת.


הסיבות בגללן בן הזוג מבקש מרחב ?

  • מערכות יחסים עשויות להיות אינטנסיביות וצמודות. בני זוג עשויים לחוש מידי פעם מוצפים מההיבטים הרגשיים והמעשיים של החיים. יש שנוצר אצלם צורך למרחב כדי לעבד את רגשותיהם, להשיג בהירות ולהחזיר לעצמם ולזוגיות תחושת איזון.

  • הצורך בהתמקדות עצמית, במטרות האישיות או ברווחה הרגשית, המשמעות של לקיחת זמן להרהר, לחקור תחומי עניין אישיים או להמשיך להתפתחות אישית ללא נוכחות או השפעה מתמדת של בן הזוג.

  • זוגות רבים זקוקים למרחב אישי כדי להימנע מתחושת "מחנק" ושעמום בשל האינטנסיביות בקשר. שמירה על מערכת יחסים מצריכה השקעת אנרגיה ומאמצים. לכן, חשוב מרחב המאפשר לכל אחד לעשות דברים אישיים. מתן מרחב אישי הוא בריא וחיוני למערכת היחסים, שימרו עליה ועל רעננותה.

  • עצמאות ואוטונומיה: שמירה על תחושת אינדיבידואליות בריאה הינה חיונית במערכות יחסים. חלק מהשותפים עשויים להזדקק למרחב כדי להגדיר מחדש את עצמאותם, לטפח את זהותם ולעסוק בפעילות עצמאית, אבל כזו שאיננה פוגעת ביחסים ומוסכמת על הצדדים.

  • גם נסיגה קלה מהקשר יכולה לספק הזדמנות לחידוש הקשר ולהערכתו. היא מאפשרת להעריך את הדינאמיקה, התאימות ומטרות ארוכות הטווח של הקשר כשהיא תואמת ככל שניתן למטרות הצדדים.


דאגה מתמדת, עשויה לנבוע מחשש והפחד שבן הזוג יוצר חלל כדי למלא אותו בתוכן אחר או מישהו אחר. תקשורת ישירה וכנה עשויה לסייע לחקור אם זה המקרה. כדי לדבר בכנות ופתיחות על הפחדים, החששות והדאגות לנוכח הצורך במרחב. שיח כזה מאפשר עבודה והסכמות משותפות ביחס למשמעות הצורך במרחב.


החוכמה היא להשיג את האיזון הנכון, אם בן הזוג אומר שהוא צריך לקחת מקום לעצמו במערכת היחסים. בין אם הוא מרגיש שמשהו השתבש ביחסים, בחיים או בזוגיות. אז בין אם אתם יחד חודשים או עשרות שנים, חשוב להתייחס לבקשה ברצינות. החדשות הטובות שאפשר לתקן אם הבעיה קלה מספיק.

כל עוד אפשר לאזן בין מתן מרחב שאיננו מביא להתרחקות – הדברים עשויים להיות מבורכים. כאשר עושים זאת נכון, הדבר יכול לגרום להוקרת תודה אחד לשני, אשר בסופו של דבר תביא לקרבה.


אפשר להתחיל בקביעת דייט עם עצמך כשעה/שעתיים לפחות פעם בשבוע, שימו את הסידורים והילדים לבן/בת הזוג או עזרה אחרת וחפשו את דברים המעניקים לכם תחושה טובה. - יוגה, מדיטציה, לכתוב יומן, ללכת לחוג התפתחות אישית, לא משנה מה... העיקר - הקדישו לעצמכם זמן אינטימי עם עצמכם.


כיצד לשוחח על הצורך מרחב אישי, מבלי להעליב ולפגוע?

  • אל תסתירי את פעילויותיך. שתפי באילו פעילויות את עשויה להיות מתי ואיפה. דברי על השעה שאתה צפויה לחזור. שקיפות תסייע לתחושת בטחון, שיתוף וערך.

  • בחרי את המילים והזמן לשוחח על הצורך במרחב. הימנעי משיחה כזו כשאתם בקונפליקט או מריבה.

  • השתמשי בנקודת מבט של "אני", במקום "אתה" לצד הסבר ענייני שבו בן הזוג ירגיש שותף, גם אם הוא איננו שבע רצון מרצונך וצרכיך.

אל תרגישי אשמה – קחי אחריות על הצורך שלך ונסי ליהנות מהזמן שלך בנפרד ותווכי אותו באופן המכבד את שניכם.

כמה נקודות מפתח תמציתיות מהמאמר:

  1. מרחב אישי בריא וחיוני בזוגיות, הוא אינו מצביע בהכרח על בעיה אלא על צורך טבעי

  2. יש לתת לגיטימציה לצרכים השונים של כל אחד מבני הזוג למרחב, הם יכולים להשתנות

  3. חשובה תקשורת פתוחה וכנה על הסיבות והמשמעויות של הבקשה למרחב

  4. המרחב צריך לאפשר עצמאות ואוטונומיה מבלי לפגוע בקשר או להביא להתרחקות

  5. יש לשמור על שקיפות בנוגע לפעילות בזמן המרחב, מתי ולאן

  6. מומלץ לתאם "דייט עצמי" קבוע לפחות פעם בשבוע כהתחלה

  7. בשיח על הנושא חשוב להימנע מהאשמות ולדבר מנקודת מבט של "אני" וצרכיי

52 צפיות0 תגובות

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page